Daxon ekonomi - tjäna pengar online!: Fonder och räntefonder

Fonder och räntefonder

F
onder är flera aktier hanterad av en förvaltare som tar en viss avgift för att han förvaltar aktierna åt dig. Sparande som innehåller till viss del fonder brukar kunna gå bättre än enbart aktier, det är som en sorts livlina om man har några fonder som ligger och tickar in pengar. Försök att hitta fonder med låg avgift och som passar dina behov, det finns t.ex pensionsfonder och räntefonder som är mer långtids-inriktade.

Jag sparar mina undersökningspengar i två olika fonder, de heter Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Swedbank Robur Ny Teknik.
Dessa har gått plus 3,17 respektive 3,10% hittils vilket jag hoppas kan öka ännu mer.

Jag har även ca 15000kr i en räntefond som ligger och tickar, detta är pengar som jag tänkt använda som en buffert. Räntefonden heter Spiltan Räntefond Sverige och har gått plus 0,37% hittils för mig och det är totalt 55kr för mig. Räntefonder växer oftast sakta men säkert, jag får ca 1kr/dag från min räntefond.

Som ni ser har jag en del innehav i Spiltan, det är eftersom att de har låg avgift och jag har läst lite av ägarens (Per H Börjesson) böcker och de har influerat en del och fått en att tänka på lite nya vis.Så mitt tips är att kolla in dom som en början!

Vill du veta mer? Följ mig gärna på twitter @Daxoneko för uppdateringar och nyheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Som fenixfågeln ur askan!

Follow my blog with Bloglovin Efter att jag sålt större delen av aktieportföljen för att finansiera lånet till huset som jag och min sambo...